Internet daje obecnie sporo różnych możliwości, po przez niego można wykonać co raz więcej spraw, również administracyjnych i urzędowych. Do tego można głównie stosować 2 typy potwierdzania tożsamości: osobisty profil zaufany albo elektroniczny podpis kwalifikowany.
Obie te alternatywy stworzono z myślą zastąpienia do tej chwili wykorzystywanego podpisu ręcznego. Choć nie wypierają go całkowicie, dla wielu przedsiębiorców używanie elektronicznych wersji potwierdzenia tożsamości jest wygodniejsze i oszczędza znaczną ilość czasu. Warto przypomnieć, że załatwianie spraw np. urzędowych zazwyczaj łączy się z składaniem wniosków. Wykorzystanie elektronicznych metod pozwala na zmniejszenie czasu, jaki dotąd trzeba było przeznaczyć, aby dojechać do urzędu, zwykle również wyczekać w kolejce, a dopiero potem doprowadzić do końca formalności. Dzięki profilowi zaufanemu i podpisowi kwalifikowanemu, te same sprawy da się wypełnić bez wychodzenia z biura lub mieszkania.
Od razu warto zauważyć, że elektroniczny podpis kwalifikowany daje więcej możliwości w porównaniu do profilu zaufanego. Zastanawiając się nad profilem zaufanym, a certyfikatem kwalifikowanym warto najpierw ocenić, w jaki sposób będziemy go potrzebować. Profil zaufany przyda się tylko i wyłącznie w sprawach urzędowych na przykład do kontaktu z ZUS, ePUAP i CEIDG. Elektroniczny podpis ma jednak większe funkcje, dzięki czemu wielu przedsiębiorców decyduje się właśnie na niego. Osobisty elektroniczny podpis jest wszechstronny i potwierdza każdy dokument, jaki można było dotychczas podpisywać ręcznie. Zgodnie z tym obok spraw urzędowo-administracyjnych przez elektroniczny podpis podpiszemy również np. umowy, e-maile oraz transakcje ze wspólnikami biznesowymi.
Znaczącą różnicą między profilem zaufanym, a elektronicznym podpisem kwalifikowanym jest to, że profil jest całkowicie bezpłatny, z kolei za e-podpis trzeba zapłacić. Patrząc jednak na jego szersze zastosowanie, warto rozważyć zakup. Kwalifikowany podpis elektroniczny będzie aktywny na okres roku, 2 lub 3 lat, po czym da się go bez problemu reaktywować. Profil zaufany także ma swój termin do 3 lat.
Jeżeli ktoś potrzebuje tylko kontaktu z administracją i urzędem, profil zaufany okaże się absolutnie wystarczający. Natomiast elektroniczny e-podpis okazuje się normą w biznesie. Pomimo kosztów – dość nie najwyższych, dzieląc cenę na cały okres aktywności podpisu – jego używanie jest tak potrzebne, że w co raz większej ilości firm stanowi podstawę sprawnego działania . Szczególnie, że elektroniczny podpis działa z wykorzystaniem nowoczesnych udoskonaleń technicznych, gwarantujących sprawdzone bezpieczeństwo.
Oprócz identycznego zastosowania, które oferuje profil zaufany, e-podpis umożliwia również sygnowanie wielu innych formalności. Dla przykładu stosując osobisty e-podpis m.in. można podpisywać i generować deklaracje i sprawozdania do KRS i w systemie Płatnik, Jednolity Plik Kontrolny JPK, zatwierdzać umowy oraz uczestniczyć w przetargach i aukcjach elektronicznych. Oprócz tego umożliwia podpisywanie faktur i Jednolitych Europejskich Dokumentów Zamówienia. To tylko kilka przykładów. Elektroniczny podpis służy podpisywaniu wszystkich ważnych dokumentów i ma taką samą moc prawną co podpis odręczny.
Podpisy kwalifikowane rozprowadzane są przez certyfikowanych dostawców przez Narodowe Centrum Certyfikacji. Wśród szczególnie znanych jest elektroniczny podpis Eurocert. By uzyskać osobisty e-podpis trzeba wykupić w sklepie partnerskim Eurocert pakiet zawierający potrzeby sprzęt i oprogramowanie, jednocześnie wskazując, jak długo okres ważności podpis będzie nam użyteczny. Po uzyskaniu zestawu, trzeba zainstalować oprogramowanie do obsługi podpisu na wybranym sprzęcie, po czym udać się do siedziby punktu sprzedaży, w którym przeszkolony pracownik potwierdzi tożsamość nabywcy. Tylko takim sposobem elektroniczny podpis zostanie aktywny i dobry do użytku. Wypełnienie formalności w siedzibie nie zajmuje więcej niż ok. 15 minut i trzeba na nie zabrać dokument potwierdzający tożsamość i fakturę zakupu elektronicznego certyfikatu kwalifikowanego.
Od momentu instalacji programu na wybranym komputerze i aktywacji podpisu kwalifikowanego, przez potwierdzenie tożsamości, można korzystać z podpisu dowolnie. Sama obsługa oprogramowaniu nie powinna sprawić większego trudu. Trzeba podłączyć czytnik, wprowadzić kartę, po czym przez oprogramowanie widoczną funkcją „podpisz” nanieść na przygotowany dokument elektroniczną sygnaturę, postępując zgodnie z dostępnymi możliwościami dotyczącymi formatu.
Choć certyfikat kwalifikowany używany jest często między przedsiębiorcami, jest on tak samo dostępny dla prywatnych osób. Taki elektroniczny podpis kwalifikowany zagwarantuje pełne bezpieczeństwo i poprawność dokumentów zawartych z urzędami, firmami czy innymi osobami prywatnymi.