Certyfikat elektroniczny Eurocert

Termosy
4 lutego, 2021
Gabinet stomatologii estetycznej Toruń
6 lutego, 2021

Dlaczego warto posiadać certyfikat kwalifikowany?

Profil zaufany a elektroniczny podpis kwalifikowany

Internet daje obecnie sporo różnych możliwości, po przez niego można wykonać co raz więcej spraw, również administracyjnych i urzędowych. Do tego można głównie stosować 2 typy potwierdzania tożsamości: osobisty profil zaufany albo elektroniczny podpis kwalifikowany.

Obie te alternatywy stworzono z myślą zastąpienia do tej chwili wykorzystywanego podpisu ręcznego. Choć nie wypierają go całkowicie, dla wielu przedsiębiorców używanie elektronicznych wersji potwierdzenia tożsamości jest wygodniejsze i oszczędza znaczną ilość czasu. Warto przypomnieć, że załatwianie spraw np. urzędowych zazwyczaj łączy się z składaniem wniosków. Wykorzystanie elektronicznych metod pozwala na zmniejszenie czasu, jaki dotąd trzeba było przeznaczyć, aby dojechać do urzędu, zwykle również wyczekać w kolejce, a dopiero potem doprowadzić do końca formalności. Dzięki profilowi zaufanemu i podpisowi kwalifikowanemu, te same sprawy da się wypełnić bez wychodzenia z biura lub mieszkania.

Na co warto się zdecydować? Profil zaufany czy elektroniczny podpis ?

Od razu warto zauważyć, że elektroniczny podpis kwalifikowany daje więcej możliwości w porównaniu do profilu zaufanego. Zastanawiając się nad profilem zaufanym, a certyfikatem kwalifikowanym warto najpierw ocenić, w jaki sposób będziemy go potrzebować. Profil zaufany przyda się tylko i wyłącznie w sprawach urzędowych  na przykład do kontaktu z ZUS, ePUAP i CEIDG. Elektroniczny podpis ma jednak większe funkcje, dzięki czemu wielu przedsiębiorców decyduje się właśnie na niego. Osobisty elektroniczny podpis jest wszechstronny i potwierdza każdy dokument, jaki można było dotychczas podpisywać ręcznie. Zgodnie z tym obok spraw urzędowo-administracyjnych przez elektroniczny podpis podpiszemy również np. umowy, e-maile oraz transakcje ze wspólnikami biznesowymi.

Znaczącą różnicą między profilem zaufanym, a elektronicznym podpisem kwalifikowanym jest to, że profil jest całkowicie bezpłatny, z kolei za e-podpis trzeba zapłacić. Patrząc jednak na jego szersze zastosowanie, warto rozważyć zakup. Kwalifikowany podpis elektroniczny będzie aktywny na okres roku, 2 lub 3 lat, po czym da się go bez problemu reaktywować. Profil zaufany także ma swój termin do 3 lat.

Jeżeli ktoś potrzebuje tylko kontaktu z administracją i urzędem, profil zaufany okaże się absolutnie wystarczający. Natomiast elektroniczny e-podpis okazuje się normą w biznesie. Pomimo kosztów  – dość nie najwyższych, dzieląc cenę na cały okres aktywności podpisu – jego używanie jest tak potrzebne, że w co raz większej ilości firm stanowi podstawę sprawnego działania . Szczególnie, że elektroniczny podpis działa z wykorzystaniem nowoczesnych udoskonaleń technicznych, gwarantujących sprawdzone bezpieczeństwo.

Dobre strony posiadania podpisu kwalifikowanego

Oprócz identycznego zastosowania, które oferuje profil zaufany, e-podpis  umożliwia również sygnowanie wielu innych formalności. Dla przykładu stosując osobisty e-podpis m.in. można podpisywać i generować deklaracje i sprawozdania do KRS i w systemie Płatnik, Jednolity Plik Kontrolny JPK, zatwierdzać umowy oraz uczestniczyć w przetargach i aukcjach elektronicznych. Oprócz tego umożliwia podpisywanie faktur i Jednolitych Europejskich Dokumentów Zamówienia. To tylko kilka przykładów. Elektroniczny podpis służy podpisywaniu wszystkich ważnych dokumentów i ma taką samą moc prawną co podpis odręczny.

Jak uzyskać certyfikat kwalifikowany?

Podpisy kwalifikowane rozprowadzane są przez certyfikowanych dostawców przez Narodowe Centrum Certyfikacji. Wśród szczególnie znanych jest elektroniczny podpis Eurocert. By uzyskać osobisty e-podpis trzeba wykupić w sklepie partnerskim Eurocert pakiet zawierający potrzeby sprzęt i oprogramowanie, jednocześnie wskazując, jak długo okres ważności podpis będzie nam użyteczny. Po uzyskaniu zestawu, trzeba zainstalować oprogramowanie do obsługi podpisu na wybranym sprzęcie, po czym udać się do siedziby punktu sprzedaży, w którym przeszkolony pracownik potwierdzi tożsamość nabywcy. Tylko takim sposobem elektroniczny podpis zostanie aktywny i dobry do użytku. Wypełnienie formalności w siedzibie nie zajmuje więcej niż ok. 15 minut i trzeba na nie zabrać dokument potwierdzający tożsamość i fakturę zakupu elektronicznego certyfikatu kwalifikowanego.

Jak korzystać z podpisu kwalifikowanego?

Od momentu instalacji programu na wybranym komputerze i aktywacji podpisu kwalifikowanego, przez potwierdzenie tożsamości, można korzystać z podpisu dowolnie. Sama obsługa oprogramowaniu nie powinna sprawić większego trudu. Trzeba podłączyć czytnik,  wprowadzić kartę, po czym przez oprogramowanie widoczną funkcją „podpisz” nanieść na przygotowany dokument elektroniczną sygnaturę, postępując zgodnie z dostępnymi możliwościami dotyczącymi formatu.

Choć certyfikat kwalifikowany używany jest często między  przedsiębiorcami, jest on tak samo dostępny dla prywatnych osób. Taki elektroniczny podpis kwalifikowany zagwarantuje pełne bezpieczeństwo i poprawność dokumentów zawartych z urzędami, firmami czy innymi osobami prywatnymi.

https://podpis-elektroniczny.blacksoft.pl

Komentarze są wyłączone.