Podpis elektroniczny Toruń

Implanty Toruń
3 lutego, 2021
Izolacje natryskowe PUR Toruń
3 lutego, 2021

Dlaczego warto kupić certyfikat kwalifikowany ?

Profil zaufany a elektroniczny podpis kwalifikowany

Internet daje ciągle ogromną liczbę możliwości, z jego udziałem da się załatwić wiele spraw, także urzędowych i administracyjnych. Do tego można głównie używać 2 rodzaje potwierdzania tożsamości: profil zaufany lub elektroniczny podpis kwalifikowany.

Te dwie alternatywy powstały z myślą zastąpienia do tego momentu używanego podpisu ręcznego. Choć nie zastępują go na stałe, dla znacznej ilości osób prywatnych i właścicieli firm używanie elektronicznych wersji uwierzytelniania tożsamości jest wygodniejsze i redukuje wykorzystaną ilość czasu. Warto przypomnieć, że załatwianie spraw np. urzędowych z reguły łączy się z wypełnianiem wielu wniosków. Wykorzystanie elektronicznych metod umożliwia zmniejszenie czasu, który do tej pory należało poświęcić, by dojechać do urzędu, zwykle także wyczekać w kolejce, a dopiero potem załatwić potrzebne sprawy. Dzięki profilowi zaufanemu i elektronicznemu certyfikatowi kwalifikowanemu, takie same sprawy da się wypełnić bez opuszczania mieszkania, domu lub biura.

Na co warto się zdecydować? Profil zaufany czy elektroniczny e-podpis kwalifikowany?

Na początek należy podkreślić, że elektroniczny podpis kwalifikowany zapewnia więcej możliwości w przeciwieństwie do profilu zaufanego. Wybierając pomiędzy profilem zaufanym, a kwalifikowanym e-podpisem warto najpierw ocenić, w jaki sposób będziemy go używać. Profil zaufany można używać tylko w celu zatwierdzania dokumentów urzędowych  np. do kontaktu z ZUS, ePUAP lub CEIDG. Elektroniczny podpis kwalifikowany ma jednak szersze funkcje, dzięki czemu spora liczba przedsiębiorców go wybiera. Osobisty e-podpis jest wszechstronny i potwierdza każdy dokument, który można było dotychczas podpisywać ręcznie. To oznacza, że obok spraw z urzędu poprzez elektroniczny podpis kwalifikowany można sygnować też np. umowy, e-maile czy kontrakty ze wspólnikami biznesowymi.

Ważną różnicą pomiędzy profilem zaufanym, a elektronicznym podpisem jest to, że pierwszy z nich jest w pełni bezpłatny, natomiast za e-podpis należy zapłacić. Biorąc jednak pod uwagę jego szersze zastosowanie, warto przemyśleć zakup. Kwalifikowany podpis elektroniczny będzie ważny na okres roku, dwóch, lub trzech lat, a po tym czasie da się go bez trudu odnowić. Profil zaufany również ma swój odnawialny termin do 3 lat.

Jeśli ktoś wymaga tylko kontaktu z urzędem, profil zaufany będzie w zupełności wystarczający. Z kolei elektroniczny e-podpis kwalifikowany okazuje się standardem w biznesie. Pomimo kosztów  – właściwie nie najwyższych, dzieląc kwotę na pełen czas ważności podpisu – jego zastosowanie jest tak przydatne, że w co raz większej ilości firm stanowi fundament efektywnego działania . Szczególnie, że e-podpis kwalifikowany tworzony z wykorzystaniem nowoczesnych rozwiązań technologicznych, gwarantujących potwierdzone bezpieczeństwo.

Zalety posiadania podpisu kwalifikowanego

Obok tego samego wykorzystania, jakie oferuje profil zaufany, certyfikat kwalifikowany  umożliwia też sygnowanie różnych innych innych formalności. Dla przykładu przez certyfikat kwalifikowany np. można podpisywać i generować deklaracje i sprawozdania do KRS oraz w systemie Płatnik, JPK, czyli Jednolity Plik Kontrolny, zawierać kontrakty na odległość czy uczestniczyć w przetargach i aukcjach w Internecie. Oprócz tego pozwala na podpisywanie faktur oraz Jednolitych Europejskich Dokumentów Zamówienia. To tylko parę przykładów. Elektroniczny podpis kwalifikowany służy podpisywaniu wszystkich ważnych dokumentów i ma tę samą moc prawną co odręczny podpis.

Jak uzyskać certyfikat kwalifikowany?

Podpisy elektroniczne rozprowadzane są przez certyfikowanych dostawców przez Narodowe Centrum Certyfikacji. Pośród najbardziej rozpoznawalnych jest elektroniczny podpis kwalifikowany Eurocert. Żeby zdobyć osobisty e-podpis należy nabyć w jednym ze sklepów partnerskich Eurocert komplet zawierający potrzeby sprzęt i program, jednocześnie wskazując, jak długo okres ważności podpis jest nam potrzebny. Po otrzymaniu kompletu, należy zainstalować program obsługujący podpis na wybranym komputerze, po czym udać się do siedziby partnera sprzedaży, w którym przeszkolony pracownik zweryfikuje dane osobowe nabywcy. Tylko za sprawą tego elektroniczny podpis kwalifikowany będzie aktywny i możliwy do użycia. Wypełnienie formalności w siedzibie zabierze więcej czasu niż 15-20 minut i należy na nie zabrać dokument potwierdzający tożsamość oraz fakturę zakupu certyfikatu kwalifikowanego.

W jaki sposób używać podpisu kwalifikowanengo?

Od chwili instalacji programu na wybranym komputerze oraz aktywacji podpisu kwalifikowanengo, poprzez zatwierdzenie tożsamości, można używać podpisu bez ograniczeń. Praca na kartach programu nie powinna stanowić większego kłopotu. Trzeba włączyć czytnik,  wprowadzić kartę, po czym poprzez program prostą opcją „podpisz” nanieść na przygotowany dokument elektroniczny podpis, kierując się wskazanymi opcjami formatu.

Choć certyfikat kwalifikowany używany jest często między  przedsiębiorcami, jest on również dostępny dla prywatnych osób. Taki elektroniczny certyfikat kwalifikowany zapewni pełne bezpieczeństwo i zgodność dokumentów podpisanych z firmami, urzędami lub prywatnymi osobami.

Certyfikat elektroniczny

Komentarze są wyłączone.